Pencak Silat

Er is veel literatuur geschreven over het  [[ Pencak silat | Pencak Silat]]. Er zijn onder andere 2 boeken in het Nederlands geschreven en uitgegeven die de rol, het ontstaan en de verschillende stijlen van het Pencak Silat beschrijven en toelichten. Een van die 2 boeken is van Joep Caverlé en behandelt voornamelijk de stijl Setia Hati Terate. Een ander, zeer interessant boek, is geschreven en uitgegeven door George de groot. Dit boek heet “Pencak Silat; de Indonesische zelfverdedigingskunst”. Het boek behandelt de Pencak Silat stijlen van de eilanden Java, Madura en Bali. De heer George de Groot is bezig met zijn 2e deel, waarin hij nog meer verschillende stijlen zal behandelen. Op dit moment wordt een klein gedeelte van het grote Pencak Silat toegelicht. De inhoud komt voornamelijk uit deze twee boeken. Indien u meer wilt weten over het boek van G. de Groot, stuur dan een mail naar info@kempesi.nl.

Indonesie is het land van oorsprong van het Pencak Silat, wat ook blijkt uit het feit dat er in Indonesie meer dan 850 Pencak Silat Perguruan (tranings leerscholen) zijn, waar meer dan 100 Aliran`s (stromingen cq stijlen) onderricht worden.

Het Pencak Silat beschikt over een spirituele (geestelijke) dimensie en een fysieke (lichamelijke) dimensie die tezamen een eenheid vormen. De spirituele dimensie is de leer van het nobele karakter. De fysieke dimensie is het geheel aan zelfverdedigingstechnieken die allen over specifieke eigen karakter eigenschappen beschikken.

Het primaire doel van Pencak Silat is zelfverdediging. Het is een ontwijkende en verdedigende gevechtskunst. Daarom wacht de Pesilat (de beoefenaar) bij voorkeur de bewegingen van de aanvaller/tegenstander af. Dit is geen vereiste. De Pesilat houdt rekening met de omstandigheden van het klimaat en de bodemgesteldheid. Dit is een van de redenen van de vele verschillende stijlen binnen het Pencak Silat. Daarbij maakt het Pencak Silat gebruik van technieken uit de dierenwereld. Een van de verhalen over de oorsprong van het Pencak Silat vertelt over een boerenvrouw die naar de rivier ging om water te halen. Daar aangekomen zag zij een gevecht tussen een tijger en een grote vogel. Gefascineerd bleef zij dit gevecht bekijken, verwonderd over de bewegingen die beide dieren maakten. Zij bleef kijken totdat beide dieren de dood vonden. Toen zij uiteindelijk thuis aankwam en de kwade echtgenoot haar een klap wilde geven, ontweek zij de aanval op een manier, zoals zij het de dieren had zien doen. De Pencak silat maakt veel gebruik van de bewegingen van verschillende dieren. Hieruit zijn ook diverse stijlen ontstaan.

Golok als veelgebruikt wapen

Golok als veelgebruikt wapen

De stijlen zijn dus ontsaan op basis van de verschillende diersoorten, de verschillende naturen en leefomgevingen en daarbij de verschillende materialen die gebruikt werden, welke een wapen functie hebben gekregen in de loop der tijden.

Voorbeelden van deze wapens zijn de Keris als traditioneel wapen, de Golok, de Parang, de Tjabang en de stok.

 

 

Een voorbeeld van verschillende stijlen, in het kort

  • Sumatra: veel voet en beentechnieken, voorbeelden : Harimau, Patai, Baru en Kumango stijlen
  • West Java: veel hand en arm technieken, voorbeelden : Tjimandi, Tjingrik en Mustika Kwitang stijlen
  • Centraal Java: combinatie van hand en voet technieken, voorbeelden : Setia Hati stijl
  • Oost java, Bali, Madura: combinatie van arm en been technieken gecombineerd met grijp- en klemmethodes, voorbeelden : Perisai Diri, Bkakti Negara en de Pamur stijlen.
Karakteristieke Depo houding

Karakteristieke Depo houding

 

Het Pencak silat kent een aantal specifieke kenmerken die in alle stijlen terugkomen. Naast de specifieke schaar- en veegtechnieken, kent het Pencak Silat de Depok en de Sempok technieken, waarbij de Pesilat vanuit de standhouding zeer snel naar de grond zakt in de kenmerkende beweging. Vanuit deze depok of sempok houding kan de Pesilat zeer snel diverse bewegingen en combinaties uitvoeen, zoals het opspringen, het scharen of het voorwaarts trappen.
Het lichaam van een Pesilat moet zeer flexibel zijn, zodat hij een eventuele aanval snel en gemakkelijk kan ontwijken? Het veelvuldig afwisselen van lage en hoge houdingen vereist bovendien een gemak van het gebruik van de benen, niet te verwarren met fysike kracht. Kenmerkend voor het Pencak Silat zijn verder de snelle stoten en trappen, die het effect van een zweepslag hebben en daarmee zeer moeilijk te onderscheppen zijn voor een tegenstander.

In de afgelopen jaren is er door de Indonesische regering veel aandacht gegeven aan het Pencak Silat. Belangrijk als cultuur gegeven en dient als zodanig in stand gehouden te worden. De overkoepelende organisatie, de IPSI, heeft daarom een aantal verplichte Jurus in het leven geroepen die elke school, elke Pesilat moet beheersen. het mooie aan deze verplichte vorm, is dat de bewegingen verplicht zijn. De verbinding tussen de bewegingen is vrij en door elke school, in zijn eigen stijl in te vullen.

In de loop van de komende tijd zullen we deze site verder uitbouwen met meer informatie omtrent het pencak Silat. Belangrijk is dat de sport een zeer mooie sport is met vele facetten, zowel geestelijk als lichamelijk. Zowel het Kempesi als het Nusahitu Solemata onderschrijft deze duale aanpak en streeft deze na. Een ander belangrijk uitgangspunt is dat de sport ook als sport beoefend moet worden. Het gaat om de fysieke en geestelijke gesteldheid van een ieder, naast het sociale karakter.

Wilt u meer weten over Pencak Silat; [[ Pencak silat | toon meer ]]

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *